Sunday 23 October 2011

Real Steel (2011)

"Selamba je kau menyetuh sanubari aku kan?" - Kentang

Real Steel (2011)



Genre: Action, Drama, Science Fiction
Rating Kentang: 9/10

Filem ini mengisahkan tentang Huge Jackman, juara bertahan tinju robot yang tewas dengan seorang pemain tinju robot yang baru yang memperkenalkan sistem auto-controller. Kekalahan ini menyebabkan revolusi dalam dunia tinju robot dan Huge Jackman tersekat dalam revolusi ini. Sejak peristiwa itu Huge Jackman menjadi petinju robot jalanan. Disebabkan truma dari peristiwa yang lepas, gaya pertarungan tinju robotnya merudum. Huge Jackman kalah dalam beberapa pertarungan dan menyebabkan hutangnya dari kekalahannya terlalu banyak.  Selain itu, robot pertarungannya juga sudah terlalu banyak menerima kerosakkan daripada kekalahan itu. Kerana tiada duit, Huge Jackman menggunakan barang-barang terpakai untuk membaiki robotnya. Dalam suatu perlawanan, robot Huge Jackman rosak teruk dan tidak mampu untuk berlawan.

Akibat daripada kerosakan robot itu Huge Jackman tidak lagi dapat bertarung dalam tinju robot tetapi dia tetap cuba membaiki robotnya dan terus mencari barang-barang spare part. Pertemuaan Huge Jackman dengan seorang budak kecil dan juga peminatnya mengubah segala-galanya. Peminatnya itu menceritakan betapa hebatnya zaman tinju robot Huge Jackman berbanding zaman sekarang. Kebetulan pula dalam mencari spare part mereka terjumpa satu robot buangan zaman Huge Jackman. Huge Jackman membaiki robot itu dan berlatih dengan bersungguh-sungguh. Hasilnya, Huge Jackman banyak memenangi perlawanan tinju robot jalanan dan mendapat perhatian ramai. Akhirnya, Huge Jackman mendapat tawaran untuk bertanding dalam liga tinju robot dunia. Setelah memenangi beberapa perlawanan, peminatnya (budak kecil itu) mencabar Juara pada masa itu iaitu orang yang mengalahkan Huge Jackman suatu ketika dahulu untuk pertarungan semula dalam satu persidangan. Hasil daripada cabaran itu, Huge Jackman mendapat peluang kedua dan kali ini dia memenangi pertarungan ini.

Macam mana? Bosan tak cerita diatas? Ya, memang sangat bosan kerana inilah yang kentang terfikir apabila melihat trailer Real Steel ini dan memang kentang taknak tengok wayang pon cerita ni. Tapi nak dijadikan cerita semalam kawan kentang datang dari jauh dan disebabkan kentang takde program untuk dia dan kebetulan dia nak sangat tengok cerita Real Steel ni maka kentang pon layankan aje.

Hasilnya......

Bila kentang tengok robot itu sedang bertarung. Bila robot Huge Jackman kena hit je kentang bermonolog dalam hati “Damn! Elakla, common’ you can do it”. Bila robot Huge Jackman dapat elak dan hit robot opponent kentang bermonolog “Oh yeah! Elak then hit, hit, hit. Hit lagi yeah come on”. Oh, damn fuck this feeling! Kentang telah cuba menghasut diri kentang supaya tak emosi lebih sebab bukan ada nyawa yang sedang dipertaruhkan ianya cuma spertarungan robot sahaja tetapi kentang gagal.

Untuk pengetahuan korang ape yang kentang bajet kat atas memang langsung tak kena. Plot cerita ini memang terbaek, bukan sahaja tak boleh bajet malahan menyentuh perasaan. Rasa macam nak nangis kekaguman je bila tengok movie tu tapi memandangkan tengok dengan kawan-kawan, memang berjaya la kentang mengawal emosi daripada menangis. Disebabkan cerita ni terlampau awesome, kentang tak nak spoil kan cerita kat korang. Harap korang faham. Maafkan kentang ye?

2 comments:

  1. kentang emosi bile tgk robot gaduh..
    rating agak tggi..de pape moral dri cite ne yg mnrk tuk dikongsi..???

    ReplyDelete
  2. Nak buat macamne, reaksi luar kawalan. hahaha. Moral Value dekat sini:

    http://akuyangterpengaruh.blogspot.com/2011/10/kemenangan.html

    ReplyDelete