Monday 24 October 2011

Kemenangan

Terpengaruh daripada filem Real Steel (2011)

Kemenangan itu memang suatu yang menggembirakan. Tidak kira dalam apa jua bidang, manusia sentiasa memburu kemenangan. Tetapi apa yang kita faham tentang kemenangan? Secara umumya kemenangan boleh ditafsirkan dapat mengalahkan pihak lawan dalam suatu persaingan. Walaubagaimanapun, kentang rasa definisi menang tidak wajar dihadkan begitu sahaja. Mari kita analisis beberapa situasi.

Situasi satu, untuk menjadikan aktiviti senaman lebih menarik, kentang mengajak pasangan kentang iaitu Suzy berlumba lari. 

Pilihan pertama, kami berlumba dengan penuh bersemangat dan meninggalkan suzy jauh di belakang. Kentang menang besar dalam perlumbaan

Pilihan kedua, kentang berlari dengan kelajuaan yang hampir sama dengan suzy. Pada akhir perlumbaan kentang boleh memberi kemenangan kepada suzy atau mengambil keputusan untuk menang tipis. 

Mari kita lihat objektif perlumbaan, objektifnya ialah untuk menentukan siapakah pemenang dalam acara lumba lari. Walaubagaimanapun, kita boleh melihatnya dari sudut yang berbeza, objektif aktiviti ini juga boleh ditakrif sebagai menjadikan aktiviti senaman lebih menarik.

Jika kentang memilih pilihan pertama, kentang menang tetapi aktivi menjadi kurang menarik. Jika kentang memilih pilihan kedua dan kalah, kentang kalah tetapi aktiviti menjadi menarik. Jika kentang memilih pilihan kedua dan menang, kentang menang dan aktiviti mungkin menjadi menarik. Apa yang tidak kita nampak ialah jika kentang bagi suzy menang, suzy akan gembira dan tiada apa yang lebih bermakna bagi seorang lelaki selain menggembirakan hati pasangannya. Daripada penjelasan kentang mungkin anda sudah tahu pilihan yang kentang bakal pilih dan melihatnya sebagai win-win situation. Hakikatnya, tidak kiralah siapa pun menang, jika seseorang itu sudah tahu dia sudah memenangi perlumbaan itu, biarpun dia kalah, dia tetaplah pemenangnya.

Situasi dua, berlaku perdebatan antara kentang dan timun mengenai sesuatu perkara.

Pilihan pertama, kentang menggunakan fakta dan ilmu kentang dalam perdebatan. 

Pilihan kedua, kentang menggunakan fakta, ilmu dan teknik spin bagi mengelirukan pemahaman timun yang mana boleh meningkatkan potensi menang dalam debat itu.

Pilihan ketiga, kentang menggunakan fakta, ilmu, teknik spin dan teknik sarkasm yang boleh mempengaruhi emosi timun yang mana boleh meningkatkan lagi potensi menang dalam debat itu.

Pilian keempat, kentang menggunakan segala teknik yang ada yang mana menyebabkan kentang berada pada tahap auto-win.

Dalam perdebatan, objektif perdebatan ini boleh dikatakan untuk melihat siapa yang menang. Walaubagaimanapun kita boleh melihat proses perdebatan ini sebagai proses mencari kebenaran. Memang jika kentang menggunakan pilihan keempat kentang boleh menang dalam debat ini kerana fokus timun sudah hilang akibat daripada kecelaruaan pemikiran yang berpunca daripada teknik spin, ketidakstabilan emosi yang berpunca dari teknik sarkasm serta teknik auta yang mengelirukannya. Tetapi, jika hakikatnya kentang salah dan memenangi debat itu adakah kentang sebenarnya menang? Menang dan terus hidup dalam kepalsuan dikira menang? Dan kalah tetapi mengetahui kebenaran dikira kalah? 
Kesimpulan yang dapat kentang sampaikan, jika kita sudah tahu kita memenagi suatu perkara, tidaklah kita perlukan pengiktirafan dari orang lain untuk menjadi pemenang. Selain itu, kebenaran juga boleh menjadi definisi kemenangan,

3 comments: