Tuesday 25 October 2011

Horrible Bosses (2011)

"Agak mengecewakan" - kentang


Genre: Comedy, Crime
Rating kentang: 4/10

Filem ini mengisahkan tentang 3 orang sahabat Nick, Dale dan Kurt yang menghadapi masalah dengan bos mereka.

Nick seorang pekerja yang berdedikasi disebuah syarikat swasta. Setelah bekerja 8 tahun dengan penuh dedikasi akhirnya terdapat kekosongan jawatan senior vice president. Dia merupakan pekerja yang paling layak untuk menduduki jawatan itu tetapi bos dia, president syarikat itu melantik dirinya sendiri menjadi senior vice president. Jadi bos dia memegang pangkat president dan senior vice president pada masa yang sama.

Dale pula bekerja sebagai pembantu doktor gigi. Bos Dale merupakan seorang perempuan gila seks. Dale sering mendapat gangguan seks daripada bosnya. Dale sudah bertunang dan bos Dale merancang untuk menghancurkan perhubungan Dale jika tidak memenuhi kemahuannya.

Kurt merupakan seorang akauntan disebuah syarikat swasta. Bos Kurt merupakan bos yang terbaik tetapi anak bosnya berperangai sangat teruk. Bos Kurt bercadang untuk melantik Kurt untuk menggantikannya suatu hari nanti tetapi belum sempat bos Kurt meninggalkan wasiat, dia telah terlibat dalam satu kemalangan maut. Anak bos Dale mewarisi syarikat itu, setelah mewarisi syarikat itu anak bosnya berleluasa dengan memecat pekerja, mengupah pelacur sebagai pekerja dan sebagainya.

Setakat apa yang kentang ceritakan memang menarik tetapi apabila sampai bahagian mereka bertiga merancang untuk membunuh bos masing-masing dengan mengupah seorang pembunuh disinilah kentang mula rasa dikecewakan. 

Plotnya, mereka upah pembunuh -> pembunuh tu tak nak membunuh cuma nak jadi consultant dalam rancangan membunuh -> mereka mengambil keputusan untuk bunuh bos kawan mereka supaya elak motif pembunuhan -> ceroboh masuk rumah bos -> bos Nick bunuh bos Kurt sebab henfon bos Kurt yang mereka curi tercicir dalam rumah bos Nick. Bos Nick ingat bos Kurt ada hubungan dengan isterinya -> Mereka cuba ugut bos Nick sebab nampak pembunuhan itu -> Bos Nick nak bunuh dorang -> bos Nick kena tangkap -> Dale rakam aksi bosnya menggoda dirinya dan digunakan bagi menghentikan gangguan seks dari bosnya.

Kalau cerita ini tak best dari awal maka takdela nak kecewa sangat tapi bila starting dah best tapi tiba-tiba berubah menjadi total Asshole memang kecewa lah kan.

No comments:

Post a Comment